Mity żywieniowe

mity żywieniowe.jpg


Kuchnia od kuchni, czyli koniec mitów żywieniowych


Pewnie nie jedna osoba z nas nie raz słyszała wiele mitów żywieniowych, które niejednokrotnie wywracały do góry nogami nasz jadłospis. Każdy z nas chce odżywiać się zdrowo, dlatego też często ślepo wierzymy w wiele mylnych koncepcji na temat niektórych produktów żywieniowych.

Pora więc zdementować kilka powszechnych, uparcie powracających fałszywych opinii na temat niektórych produktów.

MIT: Jajka są niezdrowe
Czy słyszeliście może, że jajka są niezdrowe, ponieważ należą do najbogatszych źródeł cholesterolu, który zatyka nasze żyły i powoduje większe ryzyko ataku serca i udaru mózgu? Jak wiele osób z was rezygnowało z pysznego i apetycznego jajeczka w imię walki z cholesterolem? Jeżeli jesteś jedną z takich osób, mam dla Ciebie dobą wiadomość. Wiele przeprowadzonych badań wykazuje, iż nie ma powiązania pomiędzy chorobami sercowo-naczyniowymi, a jedzeniem jajek. Jak to możliwe? Zaledwie 25 proc. cholesterolu we krwi pochodzi z pożywienia. Pozostałe 75 proc. powstaje w wątrobie, która produkuje mnóstwo cholesterolu gdy jemy cheeseburgery, pączki oraz inne produkty, które zawierają mnóstwo tłuszczów nasyconych- coś, czego jajka mają niewiele. Zawierają za to wiele pożytecznych składników odżywczych, które naprawiają każdą szkodę uczynioną przez cholesterol, jak np. tłuszcze nienasycone, foliany i inne witaminy z grupy B oraz mikroelementy.

MIT: Kawa powoduje raka
Kawa to chyba jeden z najbardziej popularnych gorących napoi. Wiele źródeł donosi, iż jest ona szkodliwa dla naszego organizmu nawet do tego stopnia, że może spowodować chorobę nowotworową. Czy to prawda? Otóż nie. Poddawanie wielokrotnym badaniom oraz stosowania najnowocześniejszych metod nie wykazało żadnych związków pomiędzy kawą, a różnymi rodzajami raka. Odkryto za to coś zupełnie przeciwnego. Zauważono u osób regularnie pijących kawę i herbatę zmniejszenie się ryzyka raka okrężnicy o 24 proc. Czy trzeba nam czegoś więcej, żeby bez strachu i obaw o swoje zdrowie podnieść filiżankę kawy do ust?

MIT: Surowe warzywa i owoce są bardziej odżywcze niż gotowane czy pieczone.
Na pierwszy rzut oka ten mit wydaje się całkiem sensowny. W końcu powszechnie panuje przeświadczenie, iż więcej witamin i składników odżywczych znajdziemy w świeżych, surowych owocach. Jednak teoria, że wskutek gotowania jedzenie staje się mniej odżywcze, nie jest do końca sprawdzona. Niemieccy naukowcy przebadali 201 kobiet i mężczyzn, którzy jedli głównie surowe warzywa i owoce. Wynik okazał się zaskakujący. W prawdzie ogólny poziom cholesterolu i trójglicerydów obniżył się, lecz spadł również poziom „dobrego” cholesterolu HDL oraz wzrósł poziom homocysteiny (aminokwasu zwiększającego ryzyko ataku serca i udaru mózgu). Gotowanie niektórych owoców i warzyw zwiększa podnosi w nich poziomy ważnych składników, np. przeciwutleniaczy. Dlatego pamiętajmy, że nie tylko surowe owoce i warzywa korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

MIT: Orzechy są za bardzo tuczące- należy spożywać je sporadycznie
Z pewnością dla większości z nas orzechy są smaczną przekąska. Ale też większość z nas zastanawia czy aby SA one równie zdrowe i pożywne. Prawda jest, że orzechy zawierają mnóstwo tłuszczu, ale w większości jest on doskonałej jakości. Według badaczy tłuszcz zawarty w orzechach daje uczucie sytości i jest szybko spalany przez organizm, a ponad to białko z orzechów sprzyja zmniejszeniu łaknienia. Jak więc widzimy, bez wyrzutów sumienia możemy cieszyć się pysznym smakiem orzechów, które dostarcza nam wiele cennych składników odżywczych, m.in. witaminę E, magnez, foliany i miedź.

MIT: Aby chronić serce, trzeba pić czerwone wino. Ale czy do woli?
Mit ten związany jest z tzw. francuskim paradoksem – Francuzi, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, znacznie rzadziej dostają ataku serca niż na przykład Amerykanie. Zdaniem niektórych naukowców tak zdrowe serce można przypisać przynajmniej częściowo zamiłowaniu Francuzów do wina, zwłaszcza czerwonego. Początkowo stwierdzenie to wydawało się w miarę logiczne, ponieważ czerwone wino zawiera w dużych ilościach fitozwiązek o nazwie resweratrol, który działa jak przeciwutleniacz i zmniejsza stan zapalny (według najnowszych badań spowalnia nawet starzenie!). Jednak szybko okazało się, że to nie resweratrol jest tym cudownym składnikiem czyniącym każde serce mocnym niczym dzwon. Tym składnikiem, który odpowiada głównie za korzystne działanie serca, jest sam alkohol. Tak więc jak widzimy, i co z resztą stwierdza większość naukowców, częste spożywanie alkoholu w niewielkich ilościach (jeden lub dwa drinki dziennie) może przynieść pewne korzyści zdrowotne i raczej nie szkodzi.

Jak widać nie każdy mit żywieniowy jest prawdziwy. Dlatego często warto sięgnąć do potwierdzonych i wiarygodnych źródeł i sprawdzić czy to co robimy dla naszego zdrowia faktycznie wyjdzie nam na zdrowie. Niejednokrotnie przekonamy się, że nie warto ślepo wierzyć w fałszywe i niezasłużone oskarżenia, które najczęściej padają pod adresem smakołyków, a nie paskudnych i niesmacznych produktów. W końcu nie zawsze to co dobre, musi mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Your rating: Brak Srednia: 4 (1 vote)


Piękna i tania biżuteria artystyczna - Zobacz






Odpowiedzi

portret użytkownika Anonim
Anonim

Dokładnie orzechy są bardzo zdrowe zwłaszcza kobiety w ciąży powinny je jeść.