Jeść mięso czy nie?

warzywa.jpg


Jeść mięso czy nie? Oto jest pytanie

W ciągu ostatnich kilku lat zdecydowanie wzrosło zainteresowanie wegetarianizmem. Z roku na rok krąg wegetarianów poszerza się, a kuchnia wegetariańska pobija serca nawet tych, którzy na co dzień spożywają mięso. Czy to dobrze czy źle? Czy styl życia osób nie jedzących mięsa jest tak zdrowy, jak twierdzą media? Jeżeli jesteś osobą, która dopiero myśli nad zmianą stylu swojego życia, zdecydowanie jest to artykuł dla Ciebie.

Na początku dobrze jest zapoznać się z ideą i głównymi założeniami wegetarianizmu. Wegetarianie nie spożywają, a także nie używają produktów pochodzenia zwierzęcego. Nie chodzi tutaj tylko o mięso. Rezygnują oni także ze spożywania jajek, nabiału oraz miodu. Nie używają również takich rzeczy jak zwierzęca skóra, wełna, mydła i szampony, które zawierają zwierzęce składniki oraz leki chemiczne i kosmetyki, które były testowane na zwierzętach. Wszystko to robią w imię walki z okrucieństwem wobec zwierząt. Ponadto tworzą liczne organizacje mające na celu walkę o poprawę bytu zwierząt. Jak więc widzimy bycie wegetarianem nie jest tylko zwykłym trendem. Taki styl życia, ma swoje podłoże etyczne, którym jest założenie, że każdy odmiana i forma życia ma taką samą wartość, dlatego należy im się szacunek i prawo do życie w naturalnym środowisku.

Kiedy już zdajemy sobie sprawę na czym tak naprawdę polega bycie wegetarianem, pora rozważyć wady i zalety zmiany stylu życia.

Zacznijmy od zalet. Niewątpliwie jednym z najważniejszych plusów wegetarianizmu jest to, że jest to sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów i utrzymywanie wymarzonej figury bez większego wysiłku. Zjawisko otyłości wśród wegetarian jest bardzo rzadko spotykane. Wszystko to spowodowane jest niską wartością energetyczną żywności wegetariańskiej, co oznacza koniec z martwieniem się o spożywanie pustych i zbędnych kalorii. Z pewnością zaletą jest także to, że jedzenie spożywane przez wegetarian dostarcza nam małe ilości tłuszczu oraz minimalne ilości cholesterolu, który jest przyczyną wielu poważnych chorób. Oprócz tego żywność ta wzmacnia nasz organizm przy pomocy zawartych w niej jedno i wielonasyconych tłuszczy. Dlatego też wegetarianie mogą nie martwić się o ryzyko zachorowania na choroby takie jak otyłość, miażdżyca, nadciśnienie, cukrzyca, nowotwór jelita grubego czy też niedokrwienie serca. Liczne badania i ankiety wykazują, że osoby praktykujący dietę wegetariańską prowadzą zdrowszy tryb życia (często rezygnują ze spożywanie alkoholu, picia kawy i herbaty) oraz są bardziej aktywni fizycznie.
Dieta oparta na produktach pochodzenia roślinnego zawiera mniejsze ilość sacharozy oraz dostarcza więcej błonnika, węglowodanów złożonych, witaminy C i potasu. Wszystko to zmniejsza ryzyko zatruć pokarmowych i daje nam poczucie lekkości.

Mimo iż wegetarianizm posiada mnóstwo zalet, nie zmienia to faktu, iż niejednokrotnie taka dieta ma niekorzystny wpływ na nasz organizm i prowadzi do częstych niedoborów różnego typu witamin i składników mineralnych. Długotrwałe stosowanie diety wegetariańskiej grozi wzrostem ryzyka wielu chorób np. anemii, zaburzeń miesiączkowania u kobiet, krzywicy, biegunki, osteoporozy, a u dzieci i młodzieży może dojść nawet do zatrzymania rozwoju umysłowego i fizycznego. Największą wadą żywności wegetariańskiej jest niewielka ilość zawartego w niej białka, które pełni ważną funkcję w naszym organizmie. Dlatego też taki sposób żywienia z pewnością nie powinien być praktykowany przez dzieci, młodzież oraz matki karmiące piersią. Ponadto często spotykany wśród wegetarian jest niedobór składników krwiotwórczych, czyli witaminy B12, kwasu foliowego oraz żelaza. Jest to bardzo niebezpieczne i często prowadzi do rozwoju anemii. Z kolei niedobór witaminy D oraz wapnia może spowodować krzywicę lub osteoporozę.

Jak widzimy dieta wegetariańska ma wiele zalet, ale lista jej wad nie jest pusta. Dlatego należy rozważyć wszystkie za i przeciw i dopiero podjąć decyzję o zmianie stylu życia. Kiedy już będziemy zdecydowani pozostaje nam jeszcze tylko wybrać odmianę wegetarianizmu, którą będziemy stosowali.

Wraz ze wzrostem popularności wegetarianizmu powstało wiele jego odmian. Oto one:
- laktowegetarianizm - poza mięsem (w tym drobiu i ryb) z diety wykluczone są również jaja. Oprócz produktów roślinnych dopuszcza się również spożywanie mleka i jego przetworów.
- laktoowowegetarianizm – w diecie dozwolone jest spożywanie jaj, przetworów mlecznych oraz miodu, Laktoowowegetarianie nie spożywają mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, np. żelatyny i podpuszczka (składnika serów)
- owowegetarianizm – dieta owowegetariańska zawiera jaja, zakazuje natomiast spożywania mięsa, ryb i przetworów mlecznych
- weganizm – dość surowa odmiana wegetarianizmu. Z diety wyeliminowane są wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, np. mięso, nabiał, jaja, miód, żelatyna
- witarianizm – dieta oparta wyłącznie na spożywaniu świeżych warzyw i owoców. Odrzuca się wszelkie potrawy gotowane, a także napoje m.in. kawę i herbatę
- frutarianizm – najbardziej zaostrzona dieta wegetariańska. Oprócz mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego nie spożywa się również owoców i warzyw, których zerwanie uśmierciłoby roślinę. Ich pokarmem są jedynie owoce, które spadły z drzewa

Jak więc widzimy, wegetarianizm nie polega tylko na nie jedzeniu mięsa. Musimy być świadomi jaki ma cel wybór takiego stylu życia. Dobrze jest też znać wszystkie odmiany wegetarianizmu, żeby wybrać taką dietę wegetariańską, która najbardziej nam pasuje. Ważne jest również to, aby uważnie obserwować, jak reaguje nasz organizm na brak mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Pamiętajmy, że nie możemy robić nic na siłę, bo w końcu najważniejsze jest nasze zdrowie.

Your rating: Brak Srednia: 2.8 (4 votes)


Piękna i tania biżuteria artystyczna - Zobacz






Odpowiedzi

portret użytkownika Anonim
Anonim

Napewno zdowsze jest mięso od wędlin. A jeśli już siegamy po te drugie, to najlepiej po sprawdzone, np. przez portal Wybredni.pl.

portret użytkownika Anonim
Anonim

wegetarianizm górą ! ;]

portret użytkownika Anonim
Anonim

Wegetarianie nie jedzą mięsa,ale jedzą produkty pochodzenia zwierzęcego jajka,nabiał i miód. W tym artykule autor myli pojęcia. Weganie nie jedzą zarówno mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.

portret użytkownika Anonim
Anonim

Wegetarianie nie jedzą mięsa,ale jedzą produkty pochodzenia zwierzęcego jajka,nabiał i miód. W tym artykule autor myli pojęcia. Weganie nie jedzą zarówno mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.