Jedzmy ryby

ryby.jpg


Jedzmy ryby

Ostatnimi czasy coraz częściej spotykamy się z kampaniami reklamowymi zachęcającymi do częstego spożywania ryb. Powszechnie wiadomo, że ryby są bardzo zdrowe, a jednak i tak większość z nas sceptycznie podchodzi do ich spożywania. Jest to spor błąd, ponieważ ryby dostarczają mnóstwo cennych witamin i składników mineralnych naszemu organizmowi. Dowiedzmy się zatem bardziej dokładnie, dlaczego warto jeść ryby.

Jak już wcześniej wspomniałam ryby zawierają wiele wartościowych składników. Jednym z nich są tłuszcze m.in. wielonasycone kwasy tłuszczowe: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Kwasy te mają niezwykle korzystny wpływ na nasz organizm, ponieważ obniżają stężenie cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi. Ponad to wspomagają redukcję „złego” cholesterolu – frakcji LDL, a także podwyższają „dobry” cholesterol – frakcji HDL. Dodatkowo powodują obniżenie ciśnienia krwi i zmniejszają ryzyko tworzenia się zakrzepów. Jak więc widzimy tłuszcze zawarte w rybach działają na wiele funkcji naszego organizmu, a oprócz tego odgrywają bardzo ważną rolę w profilaktyce chorób układu krążenia, które w naszym kraju są najczęstszą przyczyną zgonów. Kolejną zaletą tłuszczy wielonasyconych jest to, że pozytywnie wpływają na układ nerwowy, np. poprawiają koncentrację, ułatwiają zdolność zapamiętywania i kojarzenia faktów.

Ale jak wiemy ryby nie składają się z samych tłuszczów. Ważnym ich składnikiem jest również białko, które w przypadku ryb charakteryzuje się bardzo wysoka wartością odżywcza. Oprócz tego zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować.

Ryby są także bogactwem wielu składników mineralnych i witamin, których ilość jest kilkakrotnie większa niż w produktach roślinnych czy też mlecznych. Dzięki rybom nasz organizm bogaci o się o duże ilości żelaza, magnezu i jodu, który potrzebny jest do prawidłowej pracy tarczycy. Ilość witamin jakie dostarczają nam ryby jest ściśle związana ilością tłuszczu zawartego w rybie. Chude ryby – o niskiej zawartości tłuszczu – dostarczają nam głównie witaminy rozpuszczalne w wodzie, np. PP, B1, B2, B6, B12. Natomiast tłuste ryby są bogate w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, np. A, D i E.

Wiemy już chyba wszystko o składnikach odżywczych ryb. Pozostaje nam jeszcze przyjrzeć się wartość energetycznej tych wodnych stworzeń. Otóż to ile ryba ma kalorii zależy głównie od zawartości tłuszczu w niej. Jeżeli jesteśmy na diecie zrezygnujmy ze spożywania tłustych ryb takich jak węgorz, łosoś, śledź czy też maślana ryba. Podczas diety wskazane jest spożywanie chudych ryb, np. sola, dorsz, panga, mintaj, morszczuk, flądra, okoń, szczupak. 100 g ryby dostarcza nam średnio 80 kalorii, czyli mniej niż filet z piersi kurczaka.

Jeżeli jesteśmy na diecie i chcemy urozmaicić nasz jadłospis rybami, musimy pamiętać o odpowiednim ich przygotowaniu. Naszym głównym wrogiem jest panierka i smażenie na głębokim tłuszczu, ponieważ tak przygotowana nawet chuda ryba może okazać się prawdziwą bombą kaloryczną. Dlatego tez wykorzystajmy zdrowsze metody przygotowania. Każdą rybę możemy ugotować, upiec bądź usmażyć na patelni teflonowej – bez dodatku tłuszczu. Aby wzbogacić smak i aromat naszej potrawy możemy do niej dodać różnego typu świeże lub suszone zioła. Jeżeli zaś przeszkadza nam charakterystyczny i często intensywny zapach ryb morskich, możemy się go pozbyć podczas ich przyrządzania. Wystarczy tylko skropić je sokiem z cytryny i odstawić na kilka godzin w chłodne miejsce. Należy także pamiętać, że ryby są dość nietrwałym produktem, dlatego też trzeba spożyć je w krótkim czasie po zakupie. Pamiętajmy, że raz rozmnożonych ryb nie wolno zamrażać ponownie, ponieważ może spowodować to wiele chorób układu pokarmowego.

Jak widzimy ryby są źródłem zdrowia. Każda witamina czy też składnik mineralny zawarty w rybach ma korzystny wpływ na nasz organizm. Dlatego też warto jeść ryby, aby zadbać o nasze zdrowie.

Your rating: Brak Srednia: 4 (1 vote)


Piękna i tania biżuteria artystyczna - Zobacz






Odpowiedzi

portret użytkownika Anonim
Anonim

uwielbiam ryby, i zgodze sie z autorem tego artykulu, ryby sa zdrowie i tylko takie mieso jem, w naszym kraju je sie zdecydowanie za malo ryb, szkoda bo ludzie byli by zdrowsi z lepszym samopoczuciem.

Dodaj nowy komentarz

  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania